Razvoj ekonomija već sada, a posebno u budućnosti, ovisit će od njihove spremnosti da što brže i efikasnije sprovedu digitalnu transformaciju.
Neizbježna, neophodna i nezaobilazna, deifinisat će naše životne i radne navike. Posmatrano globalno, posljednjih nekoliko godina e-commerce nameće se kao jedan od vodećih trendova u segmentu maloprodaje, gdje zahvaljujući kontinuiranoj digitalizaciji savremenog života i kupci postaju digitalni.
Pa tako, prema Statisti, vodećoj svjetskoj platformi za poslovne podatke, predviđa se da će prihodi od e-commerca u segmentu maloprodaje, u 2022. godini, porasti na 6,54 milijarde američkih dolara, dok će do 2024. e-commerce u Evropi rasti i preko 50 posto.
Iako se susreću s različitim izazovima, brojne kompanije i u našoj zemlji teže svoje poslovanje prebaciti na “online”, a u tome prednjače one koje se bave trgovinom. Tako digitalna transformacija prodajnog sektora postaje neizostavan dio poslovanja, a e-commerce “must have” kanal prodaje u mnogim djelatnostima.
Jedan od takvih primjera jeste PENNY PLUS koji je zbog potražnje artikala i u gradovima u kojima nemaju trgovine, napravio iskorak u digitalnom svijetu i krerirao PENNYshop koji trenutno broji više od 15.000 artikala dostupnih za kupovinu i transport u sve dijelove BiH.
“Današnji način života je dosta ubrzan i željeli smo našim kupcima osigurati da u nekoliko klikova obave kupovinu gdje god da se nalaze. PENNYshop dostupan je 24/7/365, a jednostavan je i pristupačan za korištenje. Pristupa se putem web stranice www.pennyshop.ba gdje odabete artikle, količinu, vrstu plaćanja i odobrite kupovinu. Plaćanje je moguće PayPal-om, kartično ili pouzećem”, ističe Anvar Alatović iz trgovačkog lanca PENNY PLUS.
Još jedan primjer kompanije koja je uspostavila online način prodaje jeste Univerzalno koja se bavi prodajom tehnike i mobilnih uređaja. Kako ističu, da bi išli u korak sa vremenom i modernim načinom poslovanja, kao i novim trendovima u društvu, kreirali su web-shop UNIVERZALNO.com.
“Razvojem online trgovine uspjeli smo ostvariti direktan kontakt sa našim kupcima, te im omogućiti da iz svojih domova u bilo kojem trenutku dobiju sve željene informacije o bilo kojem proizvodu kojeg nudimo, i u konačnici da finaliziraju kupovinu bez potrebe da fizički posjete našu trgovinu”, navodi Nina Petrovski iz UNIVERZALNO.com.
Kako je pandemija podstakla razvoj e-commerca
Kupovina putem interneta jedna je od najpopularnijih aktivnosti na internetu uopće širom svijeta, a pandemija korona virusa dodatno je utjecala na popularnost, jer su potrošači više nego ikada ranije praktikovali online kupovinu. Prema navodima Statiste, u oktobru 2020. promet u online trgovini, u segmentu supermarket, povećao se za 34,8 posto u odnosu na referentni period u januaru 2020.
Zanimljivo je i da su stranice koje nude online kupovinu mjesečno generirale i do 22 milijarde posjeta, kao što je to slučaj u junu 2020. što je, posmatrano u odnosu na januar prošle godine, kada je zabilježeno 16 milijardi posjeta, direktan pokazatelj uticaja pandemije. Jedno je sigurno, unataoč finansijskoj krizi koju je uzrokovala pandemija, e-commerce bilježi rast i zato je možda pravo vrijeme da u što većoj mjeri biznisi i u BiH svoje poslovanje razviju i u online formatu.
Prednosti i izazovi za trgovce
Neke od osnovih prednosti za poslovne subjekte su niži troškovi poslovnja, jednostavna administracija, veći prodajni doseg, stalna dostupnost kupcima, veće mogućnosti promocije, ubrzan i mjerljiv rast poslovanja. A sve naravno kreće od pokretanja vlasititog web-shopa.
“Osim izlaska na nova tržišta i širenja korisničke baze, uspostava vlastitog web-shopa kompanijama donosi niz dodatnih pogodnosti. Postojećim kupcima se nudi novi prodajni kanal koji može, uvidom u analitičke podatake, biti odličan za promociju i bolje upoznavanje kupaca, novih tržišta i proizvoda, kao i za pretprodaju ili prodaju proizvoda koji trenutno nemaju na zalihi”, mišljenja je Emira Agića iz Lampa studija, koji klijentima nudi internet i web rješenja u oblasti e-commerca, a da bi web-shop bio uspješan kompanijama savjetuje: “Prodavci u samom početku trebaju pažljivo isplanirati ponudu, koja prije svega mora biti količinski odgovarajuća i pogodna za online prodaju, te osigurati kvalitetne opise i fotografije za proizvode koje planiraju prodavati online. Jako je bitno da web-shop na kupca ostavlja dojam povjerenja i transparentnosti, stoga je potrebno osigurati profesionalno web-shop rješenje na kojem će biti dostupne sve informacije o kupovini i vašoj kompaniji.”
Jedan od izazova prilikom pokretanja online trgovine jeste i sigurnost plaćanja. Vodeći se pravilima kartičnih organizacija i banke, web-shop mora biti adekvatno vizuelno brendiran, sa obaveznim elementima koji zadovoljavaju propisane standarde.
“Svako pravno lice prilikom otvaranja web-shopa mora osigurati svu dokumentaciju i podatke, jer bez njih neće biti moguće ugovaranje i aktivacija prihvata kreditnih/debitnih kartica na njihovom web-shopu”, ističe Orhan Gazibegović, menadžer za poslovni razvoj kompanije Monri Payments d.o.o. te dodaje kako je u posljednje vrijeme osjetna evolucija e-commerca na našem tržištu.
“Payment Gateway Platforma, kakvu pruža Monri, napravljena je kako bi za korisnike vršili naplatu putem kreditnih kartica, a pritom zadržali sve povjerljive podatke unutar sistema. Sve češće trgovici kontaktiraju direktno Monri kao pružaoca usluge sa ciljem aktivacije ovog kanala plaćanja”, ističe.
Dostava proizvoda kupljenih u online trgovinama predstavlja zadnji korak realizacije kupoprodaje, a ima iznimno veliki značaj jer može očarati ili razočarati, navode iz DHL-a.
“Prilikom uspostave web-shopa dostava ne smije biti na zadnjem mjestu u planiranju biznis modela. Ekspres dostava je velikom broju potrošača odlučujući faktor da li će uopšte nastaviti gledati proizvode, a fleksibilnost dostave je također izuzetno bitna. Prodavci, shodno modelu koji razviju, treba da izaberu onog partnera za dostavu koji pruža najbolji omjer kvaliteta i cijene”, savjet je Đenana Džumhura, komercijalnog direktora DHL-a.
Pokretanje online trgovine donosi mnoge benefite trgovicima, ali da bi u njima zaista i uživali od starta moraju biti spremni i na ulaganja. “Kako bi se uspješno realizovala jedna online kupovina u svim fazama, potreban je cijeli tim ljudi. Počevši od kvalitetnog web-dizajna, marketinga, dobre IT podrške, do stručno osposobljenog kadra koji održava web-shop i onog koji direktno komunicira sa kupcima. Smatram da kompanije koje se odluče pokrenuti ili unaprijediti online poslovanje, moraju biti spremne na dosta ulaganja, ali naša kompanija je primjer da je online prodaja jedan od boljih vidova ulaganja”, poručuju iz UNIVERZALNO.com.
Značajna za razvoj e-tržišta u BiH jeste i činjenica da korisne savjete i smjernice o pokretanju web shopova trgovci mogu pronaći na nedavno pokrenutoj specijaliziranoj web stranici e-commerce.ba, na kojoj korisne savjete o kupovini putem interneta mogu pronaći i kupci. Pokrenuta je u okviru projekta “Intervencija za unapređenje e-tržišta u BiH” kojeg implementira MarketMakers s partnerima, a finansira Vlada Švicarske.