Kupnja robe na internetskim platformama izlaže građane riziku od prijevara koje su postale svakodnevica, a posebna doza opreza nužna je pri online plaćanju
Pandemija koronavirusa značajno je doprinijela povećanju broja građana koji su prešli na online način kupnje. Iako e-trgovina cvjeta, potrošači u BiH nisu zaštićeni jer je BiH jedina zemlja u regiji koja nema zakon o elektroničkoj kupnji, piše Večernji list BiH.
Situacija je možda malo teža u FBiH jer u ovom entitetu ne postoji ni zakon o zaštiti potrošača, nego se primjenjuje zastarjeli s razine BiH. Ali i uz to, podjednaki su problemi i u jednom i drugom entitetu s obzirom na to da e-prodaja cvjeta, da je ponuda raznolika, potražnja velika, prijevare sve češće, a potrošači ne znaju koja su im prava i kome se mogu obratiti ako budu prevareni.
Osobni podaci
Kupnja robe na internetskim platformama izlaže građane riziku od prijevara koje su postale svakodnevica, a posebna doza opreza nužna je pri online plaćanju, zbog čega i policija poziva građane da podatke o platnim karticama ne šalju nepoznatim osobama u virtualnom svijetu. Iz PU Bijeljina upozorili su da su u posljednje vrijeme evidentirane prijave oštećenih građana koji prodaju raznu robu na poznatoj domaćoj internetskoj platformi Olx.ba, odnosno da navodni kupci s njima kontaktiraju putem mreža Viber ili WhatsApp, šalju link preko kojeg se navodno pristupa platformi dostavne službe radi davanja podataka za transakciju. Iz policije dalje navode da se, nakon što oštećeni pristupi linku, od njega zahtijeva da unese podatke o kartici, CVV/CVC kodu kartice, nakon čega omoguće tim osobama pristup njihovim karticama te na taj način dolazi do mogućnosti zloupotrebe danih podataka i neovlaštenog transfera novca s računa oštećenih građana. – Pozivamo građane da štite osobne podatke i da podatke o platnim karticama ne šalju nepoznatim osobama putem online platformi, a u slučaju zloupotreba, da obavijeste policiju – upozorili su. Udruge potrošača već dulje upozoravaju na veliki broj žalbi i prijava potrošača kada je u pitanju online prodaja. Vrlo često roba je oštećena ili nije onakva kao na fotografiji. Iz dobojske udruge kažu kako na dnevnoj razini imaju oko pet prigovora prevarenih potrošača i 90% tih prigovora nemoguće je riješiti u korist kupaca jer prije kupnje nisu prepoznali da je riječ o lažnom profilu na društvenim mrežama, a ne registriranom e-trgovcu.
Zakonski okvir
Stvaranjem zakonskog okvira e-trgovine u BiH spriječile bi se prijevare vezane uz online kupnju, zaštita potrošača podigla bi se na višu razinu, ali bi se definirale i obveze gospodarskih subjekata da tijekom podnošenja PDV prijava definiraju načine na koji je promet ostvaren. Snežana Šešlija, direktorica UG “ToPeer” Doboj, kaže da je, prema novim propisima, planirano uvođenje e-registra trgovaca koji bi bio javno dostupan, a zahvaljujući kojem bi kupci u svakom trenutku mogli provjeriti je li trgovac od kojeg žele kupiti robu legalan. – I mi iz Udruge ćemo izraditi bazu podataka i upozoriti građane na sve koji su na neki način prevaranti, ali i ponuditi savjete kako to prepoznati – rekla je za Srpskainfo Šešlija. •